Anthoni van Noordt - Tabulatuurboeck van Psalmen en Fantasyen

Anthoni van Noordt - Tabulatuurboeck van Psalmen en Fantasyen

Anthoni van Noordt was omstreeks 1650 als componist en organist werkzaam in Amsterdam. Hij behoorde tot de generatie Nederlandse musici na Jan Pieterszoon Sweelinck. Van deze musici is weinig muziek bewaard gebleven. Van Noordt liet ons uitsluitend zijn Tabulatuurboeck uit 1659 na: tien psalmen met variaties en zes fantasieën voor orgel. De stukken kunnen gerekend worden tot het beste wat er in de zeventiende eeuw in Nederland is gecomponeerd. Ze beleven in deze nieuwe opname een integrale uitvoering door Chiel Jan van Hofwegen. Het Duyschot-orgel in Hendrik-Ido-Ambacht vormt samen met de muziek van Anthoni van Noordt een unieke synthese van de Hollandse componeerkunst en orgelbouw in de Gouden Eeuw.

Voor € 24,95

CD 1
Psalm 15
1. Vers 1. a 3. 2:13
Psalm 38
2. Vers 1. a 2. Vers 2. a 2. 3:22
3. Vers 3. a 3. 1:49
4. Vers 4. a 3. 1:50
5. Vers 5. a 3. In de Bas. 1:59
Psalm 6
6. Vers 1. a 3. 2:18
7. Vers 2. a 3. 1:45
8. Vers 3. a 3. 2:04
9. Vers 4. a 4. Vers 5. a 4 4:17
Psalm 7
10. Vers 1. a 3. 2:43
11. Vers 2. a 3. In de Bas. 2:52
12. Vers 3. a 4. 2:54
Psalm 2
13. Vers 1. a 3. 3:11
14. Vers 2. a 3. In de Bas. 3:23
15. Vers 3. a 4. Pedaliter. 3:21
Psalm 50
16. Vers 1. a 3. 2:20
17. Vers 2. a 3. 2:13
18. Vers 3. a 3. In de Bas. 2:23
19. Vers 4. a 4. 2:33
Psalm 119
20. Vers 1. a 2. In de Bas. 2:16
21. Vers 2. a 2. 2:23
22. Vers 3. a 3. Pedaliter. 2:32
23. Vers 4. a 3. In de Tenor. 2:30
24. Vers 5. a 3. In de Bas. 2:35
25. Vers 6. a 3. In de Bas. 2:18
26. Vers 7. a 4. In de Tenor
pedaliter. 2:45
27. Vers 8. a 4. In de Tenor. 2:40

CD 2
Psalm 116
1. Vers 1. a 3. In de Tenor. 1:59
2. Vers 2. a 3. 1:49
3. Vers 3. a 3. In de Bas.
Vers 4. a 3. In de Bas 3:11
4. Vers 5. a 4. Vers 6. a 4. 3:09
Psalm 22
5. Vers 1. a 3. 3:11
6. Vers 2. a 3. In de Bas. 3:17
7. Vers 3. a 4. 3:03
Psalm 24
8. Vers 1. a 4. Pedaliter. 2:18
9. Vers 2. a 4. 2:12
10. Vers 3. a 4. In de Bas. 2:37
11. Fantasia 1 in d Dorisch. a 4.
5:17
12. Fantasia 2 in d Dorisch. a 4.13
5:11
13. Fantasia 3 in e Frygisch. a 4.
6:10
14. Fantasia 3 in e Frygisch. a 4.
5:30
15. Fantasia 5 in c Ionisch. a 4. 5:03
16. Fantasia 6 in g Mixolydisch. a 4.
4:48

Chiel Jan van Hofwegen (1978) ontving privélessen van Henk van Egmond. Hij studeerde orgel (bachelor) en improvisatie (master) bij Jos van der Kooy en bijvak piano bij Jan Wolffs aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Aan ditzelfde conservatorium studeerde hij tevens twee
jaar hoofdvak muziektheorie bij Paul Scheepers, Diederik Wagenaar, Arie Boers en Theo Goedhart. Verder volgde hij de zij-instroom
PABO aan de INHOLLAND-Hogeschool te Rotterdam. Aan het Rotterdams Conservatorium behaalde hij het diploma Schoolmuziek bij Frits Evelein en Saul de Caluwe.

Chiel Jan volgde masterclasses literatuur en improvisatie bij o.a. Peter Planyavsky, Naji Hakim, Arvid Gast, Rienk Jiskoot en Ton Koopman. Verder ontving hij privélessen van Hayo Boerema (improvisatie) en Pieter Dirksen (oude muziek). In 1998 behaalde
hij op het Nationaal Improvisatieconcours te Elburg de prijs voor de vrije improvisatie. In 2000 won hij op het Nationaal Improvisatieconcours te Amersfoort ter gelegenheid van het Bachjaar 2000 de tweede prijs. Tijdens het Nationaal Improvisatieconcours te Zwolle kreeg hij in 2003 een eervolle vermelding. Op het Internationale Improvisatieconcours te Haarlem ontving hij in 2006 samen met Robert Kovacs een gedeelde
eerste prijs.

Chiel Jan is pianist en coördinator muziek van de Missionaire gemeente ‘Licht op Zuid’ te Rotterdam. Hij heeft een uitgebreide lespraktijk met orgel- en pianoleerlingen.

Zie voor meer informatie: www.chieljanvanhofwegen.nl

Opname, editing, mastering en productie: Steven & Arend-Jan Wielink, Excellent Recordings

High resolution recording (24bit 88.2kHz)

Microfoons: DPA 4006 (gemodificeerd door Rens Heijnis)

Microfoon voorversterker: Merging Hapi
Software: Cubase en Wavelab
Kabels: Van den Hul

Orgelnieuws.nl

"Soms is hij ook verrassend overrompelend, zoals bijvoorbeeld bij het eerste vers van Psalm 2. En de mooie viervoetsfluit nodigt bij Psalm 116 extra uit om alle lijnen helder te accentureren, waardoor je echt gaat luisteren. Je merkt aan alles dat hij Van Noordts psalmen heeft doorleeft en mede vanuit de tekst de muziek tot leven brengt."

"De opname is mooi in balans. " Lees hier de recensie op orgelnieuws.nl 

De Waarheidsvriend

"Van Hofwegen heeft een compliment verdiend met zijn opnamen, temeer daar anderen hem hierin al zijn voorgegaan"

 

 

  

  • Chiel jan van hofwegen_van noordt
  • IMG_6711
  • duyschot orgel kleur
195