Domkerk Utrecht

Harm Hoeve, Domkerk Utrecht

Een prachtige opname vanuit de Domkerk te Utrecht. Harm Hoeve bespeelt het beroemde Bätz-orgel.

Harm Hoeve over het orgel "Ik ben onder de indruk van de allure van kerk en orgel".

In 1844 werd het orgel bezocht door de beroemde Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll. Hij roemde ook de kwaliteit.

Voor € 15,95

1. Marche Triomphale Nicolas Jacques Lemmens
2. Fantasie 'Ja, de HEER is opgestaan!' (Jesus, meine Zuversicht) Feike Asma
3. Allegro (uit Concerto VI) Georg Friedrich Händel
4. Preludium in G, BWV 568 Johann Sebastian Bach
5. Arioso, BWV 156 Johann Sebastian Bach
6. Variaties over 'Almachtige, verheven HEER' (Cantico de le creature) Denis Bédard
7. Mars over een Thema van Händel (March upon Handel’s 'Lift up your heads') Alexandre Guilmant
8. Cantilena Josef Rheinberger
9. Toccata Eugène Gigout
10. Liedbewerking 'Als ik het wond’re kruis aanschouw' (When I survey the wondrous cross) Harm Hoeve
11. Fantasie 'Christus, onze HEER, verrees' (Christ the Lord is risen today) Harm Hoeve

CV HARM HOEVE

Harm Hoeve is een musicus die graag direct wil communiceren met zijn luisteraars en ze enthousiast wil maken voor de prachtige klanken van het orgel en haar muziek. Hij probeert de noten zo tot leven te wekken, dat de boodschap van de muziek op een aansprekende wijze overkomt. Zijn orgelspel kenmerkt zich door contrasten en dynamiek; " enthousiast waar dat kan, ingetogen waar dat moet. Hij kan buitengewoon uitpakken, maar ook innemend spelen met slechts enkele registers", aldus een recensie van Jan van ‘t Hul. 

Na lessen aan de muziekschool in Zwolle ging Harm Hoeve (Rouveen, 4 december 1964) naar het conservatorium, eveneens in deze stad. Bij Harm Jansen studeerde hij orgel. Deze studie werd bekroond met de diploma’s docerend en uitvoerend musicus. Ook studeerde hij kerkmuziek en piano. Aan de Internationale Zomer Academie in Haarlem volgde hij lessen bij Piet Kee en Guy Bovet.

In 1989 won hij de eerste prijs op het Internationaal Albert Schweitzerfestival; een orgelconcours voor conservatoriumstudenten.

Als koordirigent is Harm Hoeve verbonden aan een drietal koren: mannenkoor Stereo uit Genemuiden, Immanuël op Urk en het Groot Nederlands Jongerenkoor. Met deze koren maakte hij diverse cd's en werd meegewerkt aan radio- en tv-uitzendingen.

Harm Hoeve schrijft regelmatig koraalbewerkingen voor orgel. Zijn orgelmuziek wordt uitgegeven bij zijn eigen uitgeverij IN HARMONY. Ook veel koormuziek van zijn hand is daar verkrijgbaar; van a capella tot koor met orkestbegeleiding.

In 2014 werd hij koninklijk onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Meer informatie is te vinden op www.harmhoeve.nl

Opname, editing, mastering en productie: Steven & Arend-Jan Wielink, Excellent Recordings

High resolution recording (24bit 88.2kHz)

Microfoons: DPA 4006 (gemodificeerd door Rens Heijnis)

Microfoon voorversterker: Merging Hapi
Software: Cubase en Wavelab
Kabels: Van den Hul

Reformatorisch Dagblad

Bij de meeste muzikanten kun je aan het spel horen hoe de persoon is. In dat geval is Harm Hoeve een optimistisch mens die weet waar de grens tussen lekker in de toetsen grijpen en onbesuisd tekeergaan ligt.

Deze live-cd bevat een toegankelijk en veelzijdig programma. Niet ten onrechte, want het robuuste Utrechtse Domorgel kan veel verschillende werelden aan. De reden van uitgave („omdat van het orgel niet zoveel opnames verschenen zijn”), deel ik overigens niet.

De Marche Triomphale van Lemmens is een lekkere binnenkomer. Aan de prominente klank van het rugwerk herken je het orgel direct. Ondanks dat Hoeve –volgens het booklet– het Domorgel niet eerder bespeelde, zijn de registraties over het algemeen goed in balans.

Een luchtig deeltje uit Concerto 6 van Händel vormt de overgang naar Bachs Preludium in G BWV 568. Dit werk krijgt een aanpak die aan de voorzichtige kant is, evenals de Arioso BWV 156. Wel valt in het laatste werk de prachtige timing op.

Denis Bédards variaties over ”Almachtige, verheven Heer” zijn een mooie gelegenheid om flink wat klankkleuren te laten horen. Ook al graaft het werk niet diep, Hoeve weet het met veel elan te brengen. De Cantilena van Rheinberger krijgt een mooie, zangerige uitvoering en ook in Gigouts Toccata zijn tempo en ruimte echt één. Koraalbewerkingen van Asma en Hoeve vormen de omlijsting.

Aardig dat Hoeve aan het eind van zijn koraalbewerking de gebaande paden een beetje verlaat. Zo te horen zit daar meer in! Misschien een idee voor een volgende cd, en dan ook gelijk een groot Frans werk opnemen? De organist heeft er aantoonbaar de kwaliteiten voor.

Lees hier de recensie Harm Hoeve Domkerk Utrecht

De Orgelvriend

"De échte verrassing op deze cd zijn de Variations sur ‘Nous chanterons pour toi, Seigneur’ van de Canadese organist en componist Denis Bédard, op deze cd genoemd ‘Variaties over ‘Almachtige, verheven Heer’’. Feestelijke muziek in een toegankelijk idioom. Over Guilmants bekende Marche over Handels koor ‘Lift up your heads’, Rheinbergers overbekende Cantilena en Gigouts ook niet geheel onbekende Toccata kan ik alleen maar zeggen: geniet ervan! De registratie van de Cantilena ligt trouwens heel dicht bij de roemruchte ‘Oudekerks-registratie’ van Feike Asma uit begin jaren zestig. "

Nederlands Dagblad

"Want Harm laat overtuigend horen dat dit orgel tot de Nederlandse top behoort. Wat een prachtig instrument, ook al kent hijhet misschien nog niet zo goed, hij weet het toch prachtig te etaleren.

"En Hoeves spel is gaaf genoeg om een liveopname te realiseren"

  • Domkerk Utrecht_Diamond line
  • interieur Dom Utrecht_Diamond line
  • IMG_2693-6
  • domkerk utrecht exterieur_Diamond line
195